Değişken kısaca programın çalışması sırasında çeşitli türlerde atama yaptığımız veri tutuculardır. Burada dikkat etmemiz gereken en önemli şey ise yazacağımız programda ihtiyacımız olan değişken türü hangisi ise onu seçmeliyiz.Aksi takdirde yapacağımız işlemlerde yanlışlık olabilir.Değişken türleri ile ilgili tabloya aşağıdan ulaşabilirsiniz.
TİP | TANIMLAMA | MİNİMUM | MAXİMUM | BYTE |
Karakter | char dAdi | -128 | 127 | 1 |
Kısa tam sayı | short dAdi | -32768 | 32767 | 2 |
Tamsayı | int dAdi | -32768 | 32767 | 2 |
Uzun Tamsayı | long int dAdi | -2147483648 | 2147483647 | 4 |
İşaretsiz Tamsayı | unsigned int dAdi | 0 | 65535 | 2 |
İşaretsiz Uzun Tamsayı | long unsigned dAdi | 0 | 4294967295 | 4 |
Virgüllü Sayı | float dAdi | 1,17549e-38 | 3,40282e+38 | 4 |
Uzun Virgüllü Sayı | double dAdi | 2,22504e-308 | 1,79769e+308 | 8 |
Not:Yukarıdaki değerler derleyiciden derleyiciye farklılık gösterebilir.
4.1)Değişken tanımlama
Değişkenleri aşağıdaki gibi tanımlayabilirsiniz.
#include <stdio.h> /*Program 4.1*/ /*Degisken tanimlama*/ int main() { int x; //tamsayi degiskeni float y;//virgüllü sayi deigkeni char z;//karakter degiskeni return 0; }
4.2)Değişkenlere ilk değer ataması nasıl yapılır?
#include <stdio.h> /*Program 4.2*/ /*Degiskenlere ilk deger atama islemi*/ int main() { int x=5; float y=5.0; char z='a'; return 0; }
Yukarıdaki programda dikkat edilmesi gereken en önemli nokta x ve y değişkenlerinin ataması.x tam sayı olduğu için direk “5” olarak atadık ama y değişkeni virgüllü olduğu için “5.0” olarak atadık.Karakter aması yaparken ise tek tırnak(”) arasına atama yaptık.
4.3)Matematiksel işlemler
Aşağıdaki tabloda matematiksel işlemleri ve c dilindeki karşılıkları verilmiştir.
İşlem | İşaret | Matematik Karşılığı | C de Karşılığı |
Toplama | + | x+y | x+y |
Çıkarma | – | x-y | x-y |
Çarpma | * | x*y | x*y |
Bölme | / | x/y | x/y |
Mod | % | x mod y | x%y |
4.4)İşlem Önceliği
- İlk önce parantez içi yapılır
- Daha sonrasında çarpma bölme ve mod işlemleri yapılır.Eğer bunları üçü de var ilk yazdığım sırada yapılır
- Son olarak toplama ve çıkarma işlemi yapılır.Eğer iki işlem de bir arada bulunuyorsa önce toplama sonra çıkarma işlemi yapılır.
4.5)Eşitleme İşlemleri
İşlem | Kısa Karşılığı |
x=x+3 | x+=3 |
y=y-3 | y-=3 |
z=z*3 | z*=3 |
t=t/3 | t/=3 |
4.6)Artırma ve Azaltma İşlemleri
a)Önden artırma
- İşlem değişkenden önce kullanılır.
- Değişkenin değeri hesap yapılmadan önce artırılır veya azaltılır.
Örnek:
#include <stdio.h> /*Program 4.3*/ /*Artırma veya azaltma islemleri*/ int main() { int x=50;//x degiskenimizin degeri 50 olsun printf("x degiskeninin simdiki degeri: %d",++x); return 0; }
Çıktı:[alert-success]x degiskeninin simdiki degeri: 51[/alert-success]
Aynı işlemi birde önden eksilterek yapalım.
#include <stdio.h> /*Program 4.4*/ /*Artırma veya azaltma islemleri*/ int main() { int x=50;//x degiskenimizin degeri 50 olsun printf("x degiskeninin simdiki degeri: %d",--x); return 0; }
Çıktı:[alert-success]x degiskeninin simdiki degeri: 49[/alert-success]
b)Sondan artırma
- İşlem değişkenden sonra kullanılır.
- Değişkenin değeri hesap yapıldıktan sonra artırılır veya azaltılır.
Örnek:
#include <stdio.h> /*Program 4.5*/ /*Artırma veya azaltma islemleri*/ int main() { int x=50;//x degiskenimizin degeri 50 olsun printf("x degiskeninin simdiki degeri: %d",x++); return 0; }
Çıktı:[alert-success]x degiskeninin simdiki degeri: 50[/alert-success]
Aynı işlemi birde sondan eksilterek yapalım.
#include <stdio.h> /*Program 4.6*/ /*Artırma veya azaltma islemleri*/ int main() { int x=50;//x degiskenimizin degeri 50 olsun printf("x degiskeninin simdiki degeri: %d",x--); return 0; }
Çıktı:[alert-success]x degiskeninin simdiki degeri: 50[/alert-success]
Gördüğünüz gibi sondan artırma işlemlerinde önce o satır çalışıyor sonrasında x in değeri artırılıyor.
4.7)Karşılaştırma İşlemleri
- İki veya daha fazla değişkeni kıyaslamak için kullanılırlar.
Eşittir | = |
Küçüktür | < |
Büyüktür | > |
Küçük Eşittir | <= |
Büyük Eşittir | >= |
Eşit Değildir | != |
Bir yanıt yazın